Etik İlkeler
Görevin yerine getirilmesinde kamu hizmeti bilinci:
Kamu
görevlileri, kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde; sürekli
gelişimi, katılımcılığı, saydamlığı, tarafsızlığı, dürüstlüğü, kamu
yararını gözetmeyi, hesap verebilirliği, öngörülebilirliği, hizmette
yerindenliği ve beyana güveni esas alırlar.
Halka hizmet bilinci:
Kamu
görevlileri, kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde; halkın günlük
yaşamını kolaylaştırmayı, ihtiyaçlarını en etkin, hızlı ve verimli
biçimde karşılamayı, hizmet kalitesini yükseltmeyi, halkın memnuniyetini
artırmayı, hizmetten yararlananların ihtiyacına ve hizmetlerin sonucuna
odaklı olmayı hedeflerler.
Hizmet standartlarına uyma:
Kamu
kurum ve kuruluşlarının yöneticileri ve diğer personeli, kamu
hizmetlerini belirlenen standartlara ve süreçlere uygun şekilde
yürütürler, hizmetten yararlananlara iş ve işlemlerle ilgili gerekli
açıklayıcı bilgileri vererek onları hizmet süreci boyunca aydınlatırlar.
Amaç ve misyona bağlılık:
Kamu
görevlileri, çalıştıkları kurum veya kuruluşun amaçlarına ve misyonuna
uygun davranırlar. Ülkenin çıkarları, toplumun refahı ve kurumlarının
hizmet idealleri doğrultusunda hareket ederler.
Dürüstlük ve tarafsızlık:
Kamu
görevlileri; tüm eylem ve işlemlerinde yasallık, adalet, eşitlik ve
dürüstlük ilkeleri doğrultusunda hareket ederler, görevlerini yerine
getirirken ve hizmetlerden yararlandırmada dil, din, felsefi inanç,
siyasi düşünce, ırk, cinsiyet ve benzeri sebeplerle ayrım yapamazlar,
insan hak ve özgürlüklerine aykırı veya kısıtlayıcı muamelede ve fırsat
eşitliğini engelleyici davranış ve uygulamalarda bulunamazlar.
Kamu
görevlileri, takdir yetkilerini, kamu yararı ve hizmet gerekleri
doğrultusunda, her türlü keyfilikten uzak, tarafsızlık ve eşitlik
ilkelerine uygun olarak kullanırlar.
Kamu
görevlileri, gerçek veya tüzel kişilere öncelikli, ayrıcalıklı, taraflı
ve eşitlik ilkesine aykırı muamele ve uygulama yapamazlar, herhangi bir
siyasi parti, kişi veya zümrenin yararını veya zararını hedef alan bir
davranışta bulunamazlar, kamu makamlarının mevzuata uygun
politikalarını, kararlarını ve eylemlerini engelleyemezler.
Saygınlık ve güven:
Kamu
görevlileri, kamu yönetimine güveni sağlayacak şekilde davranırlar ve
görevin gerektirdiği itibar ve güvene layık olduklarını davranışlarıyla
gösterirler. Halkın kamu hizmetine güven duygusunu zedeleyen, şüphe
yaratan ve adalet ilkesine zarar veren davranışlarda bulunmaktan
kaçınırlar.
Kamu
görevlileri, halka hizmetin kişisel veya özel her türlü menfaatin
üzerinde bir görev olduğu bilinciyle hizmet gereklerine uygun hareket
eder, hizmetten yararlananlara kötü davranamaz, işi savsaklayamaz, çifte
standart uygulayamaz ve taraf tutamazlar.
Yönetici
veya denetleyici konumunda bulunan kamu görevlileri, keyfi
davranışlarda, baskı, hakaret ve tehdit edici uygulamalarda bulunamaz,
açık ve kesin kanıtlara dayanmayan rapor düzenleyemez, mevzuata aykırı
olarak kendileri için hizmet, imkan veya benzeri çıkarlar talep edemez
ve talep olmasa dahi sunulanı kabul edemezler.
Nezaket ve saygı:
Kamu
görevlileri, üstleri, meslektaşları, astları, diğer personel ile
hizmetten yararlananlara karşı nazik ve saygılı davranırlar ve gerekli
ilgiyi gösterirler, konu yetkilerinin dışındaysa ilgili birime veya
yetkiliye yönlendirirler.
Yetkili makamlara bildirim:
Kamu
görevlileri, bu Yönetmelikte belirlenen etik davranış ilkeleriyle
bağdaşmayan veya yasadışı iş ve eylemlerde bulunmalarının talep edilmesi
halinde veya hizmetlerini yürütürken bu tür bir eylem veya işlemden
haberdar olduklarında ya da gördüklerinde durumu yetkili makamlara
bildirirler.
Kurum
ve kuruluş amirleri, ihbarda bulunan kamu görevlilerinin kimliğini
gizli tutar ve kendilerine herhangi bir zarar gelmemesi için gerekli
tedbirleri alırlar.
Çıkar çatışmasından kaçınma:
Çıkar
çatışması; kamu görevlilerinin görevlerini tarafsız ve objektif şekilde
icra etmelerini etkileyen ya da etkiliyormuş gibi gözüken ve
kendilerine, yakınlarına, arkadaşlarına ya da ilişkide bulunduğu kişi ya
da kuruluşlara sağlanan her türlü menfaati ve onlarla ilgili mali ya da
diğer yükümlülükleri ve benzeri şahsi çıkarlara sahip olmaları halini
ifade eder.
Kamu
görevlileri, çıkar çatışmasında şahsi sorumluluğa sahiptir ve çıkar
çatışmasının doğabileceği durumu genellikle şahsen bilen kişiler
oldukları için, herhangi bir potansiyel ya da gerçek çıkar çatışması
konusunda dikkatli davranır, çıkar çatışmasından kaçınmak için gerekli
adımları atar, çıkar çatışmasının farkına varır varmaz durumu üstlerine
bildirir ve çıkar çatışması kapsamına giren menfaatlerden kendilerini
uzak tutarlar.
Görev ve yetkilerin menfaat sağlamak amacıyla kullanılmaması:
Kamu
görevlileri; görev, unvan ve yetkilerini kullanarak kendileri,
yakınları veya üçüncü kişiler lehine menfaat sağlayamaz ve aracılıkta
bulunamazlar, akraba, eş, dost ve hemşehri kayırmacılığı, siyasal
kayırmacılık veya herhangi bir nedenle ayrımcılık veya kayırmacılık
yapamazlar.
Kamu
görevlileri, görev, unvan ve yetkilerini kullanarak kendilerinin veya
başkalarının kitap, dergi, kaset, cd ve benzeri ürünlerinin satışını ve
dağıtımını yaptıramaz; herhangi bir kurum, vakıf, dernek veya spor
kulübüne yardım, bağış ve benzeri nitelikte menfaat sağlayamazlar.
Kamu
görevlileri, görevlerinin ifası sırasında ya da bu görevlerin sonucu
olarak elde ettikleri resmi veya gizli nitelikteki bilgileri,
kendilerine, yakınlarına veya üçüncü kişilere doğrudan veya dolaylı
olarak ekonomik, siyasal veya sosyal nitelikte bir menfaat elde etmek
için kullanamazlar, görevdeyken ve görevden ayrıldıktan sonra yetkili
makamlar dışında hiçbir kurum, kuruluş veya kişiye açıklayamazlar.
Kamu
görevlileri, seçim kampanyalarında görev yaptığı kurumun kaynaklarını
doğrudan veya dolaylı olarak kullanamaz ve kullandıramazlar.
Hediye alma ve menfaat sağlama yasağı:
Kamu
görevlisinin tarafsızlığını, performansını, kararını veya görevini
yapmasını etkileyen veya etkileme ihtimali bulunan, ekonomik değeri olan
ya da olmayan, doğrudan ya da dolaylı olarak kabul edilen her türlü
eşya ve menfaat hediye kapsamındadır.
Kamu görevlilerinin hediye almaması, kamu görevlisine hediye verilmemesi ve görev sebebiyle çıkar sağlanmaması temel ilkedir.
Kamu
görevlileri, yürüttükleri görevle ilgili bir iş, hizmet veya menfaat
ilişkisi olan gerçek veya tüzel kişilerden kendileri, yakınları veya
üçüncü kişi veya kuruluşlar için doğrudan doğruya veya aracı eliyle
herhangi bir hediye alamazlar ve menfaat sağlayamazlar.
Kamu
görevlileri, kamu kaynaklarını kullanarak hediye veremez, resmi gün,
tören ve bayramlar dışında, hiçbir gerçek veya tüzel kişiye çelenk veya
çiçek gönderemezler; görev ve hizmetle ilgisi olmayan kutlama, duyuru ve
anma ilanları veremezler.
Uluslararası
ilişkilerde nezaket ve protokol kuralları gereğince, yabancı kişi ve
kuruluşlar tarafından verilen hediyelerden, 3628 sayılı Kanunun 3.
maddesi hükümleri saklı kalmakla birlikte, sözkonusu maddede belirtilen
sınırın altında kalanlar da beyan edilir.
Aşağıda belirtilenler hediye alma yasağı kapsamı dışındadır:
a)
Görev yapılan kuruma katkı anlamına gelen, kurum hizmetlerinin hukuka
uygun yürütülmesini etkilemeyecek olan ve kamu hizmetine tahsis edilmek,
kurumun demirbaş listesine kaydedilmek ve kamuoyuna açıklanmak
koşuluyla alınanlar (makam aracı ve belli bir kamu görevlisinin
hizmetine tahsis edilmek üzere alınan diğer hediyeler hariç) ile kurum
ve kuruluşlara yapılan bağışlar,
b) Kitap, dergi, makale, kaset, takvim, cd veya buna benzer nitelikte olanlar,
c) Halka açık yarışmalarda, kampanyalarda veya etkinliklerde kazanılan ödül veya hediyeler,
d)
Herkese açık konferans, sempozyum, forum, panel, yemek, resepsiyon veya
buna benzer etkinliklerde verilen hatıra niteliğindeki hediyeler,
e) Tanıtım amacına yönelik, herkese dağıtılan ve sembolik değeri bulunan reklam ve el sanatları ürünleri,
f) Finans kurumlarından piyasa koşullarına göre alınan krediler.
Aşağıda belirtilenler ise hediye alma yasağı kapsamındadır:
a)
Görev yapılan kurumla iş, hizmet veya çıkar ilişkisi içinde
bulunanlardan alınan karşılama, veda ve kutlama hediyeleri, burs,
seyahat, ücretsiz konaklama ve hediye çekleri,
b)
Taşınır veya taşınmaz mal veya hizmet satın alırken, satarken veya
kiralarken piyasa fiyatına göre makul olmayan bedeller üzerinden yapılan
işlemler,
c) Hizmetten yararlananların vereceği her türlü eşya, giysi, takı veya gıda türü hediyeler,
d) Görev yapılan kurumla iş veya hizmet ilişkisi içinde olanlardan alınan borç ve krediler.
Bu
Yönetmelik kapsamına giren en az genel müdür, eşiti ve üstü görevliler,
bu maddenin 5 inci fıkrası ve 6 ncı fıkranın (a) bendinde sayılan
hediyelere ilişkin bir önceki yılda aldıklarının listesini, herhangi bir
uyarı beklemeksizin her yıl Ocak ayı sonuna kadar Kurula bildirirler.
Kamu malları ve kaynaklarının kullanımı:
Kamu
görevlileri, kamu bina ve taşıtları ile diğer kamu malları ve
kaynaklarını kamusal amaçlar ve hizmet gerekleri dışında kullanamaz ve
kullandıramazlar, bunları korur ve her an hizmete hazır halde
bulundurmak için gerekli tedbirleri alırlar.
Savurganlıktan kaçınma:
Kamu
görevlileri, kamu bina ve taşıtları ile diğer kamu malları ve
kaynaklarının kullanımında israf ve savurganlıktan kaçınır; mesai
süresini, kamu mallarını, kaynaklarını, işgücünü ve imkanlarını
kullanırken etkin, verimli ve tutumlu davranırlar.
Bağlayıcı açıklamalar ve gerçek dışı beyan:
Kamu
görevlileri, görevlerini yerine getirirken yetkilerini aşarak
çalıştıkları kurumlarını bağlayıcı açıklama, taahhüt, vaat veya
girişimlerde bulunamazlar, aldatıcı ve gerçek dışı beyanat veremezler.
Bilgi verme, saydamlık ve katılımcılık:
Kamu
görevlileri, halkın bilgi edinme hakkını kullanmasına yardımcı olurlar.
Gerçek ve tüzel kişilerin talep etmesi halinde istenen bilgi veya
belgeleri, 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununda belirlenen
istisnalar dışında, usulüne uygun olarak verirler.
Üst
yöneticiler, ilgili kanunların izin verdiği çerçevede, kurumlarının
ihale süreçlerini, faaliyet ve denetim raporlarını uygun araçlarla
kamuoyunun bilgisine sunarlar.
Kamu
görevlileri, kamu hizmetleri ile ilgili temel kararların hazırlanması,
olgunlaştırılması, alınması ve bu kararların uygulanması aşamalarından
birine, bir kaçına veya tamamına, aksine yasal bir hüküm olmadıkça, o
karardan doğrudan ya da dolaylı olarak etkilenecek olanların katkıda
bulunmasını sağlamaya dikkat ederler.
Yöneticilerin hesap verme sorumluluğu:
Kamu
görevlileri, kamu hizmetlerinin yerine getirilmesi sırasında
sorumlulukları ve yükümlülükleri konusunda hesap verebilir ve kamusal
değerlendirme ve denetime her zaman açık ve hazır olurlar.
Yönetici
kamu görevlileri, kurumlarının amaç ve politikalarına uygun olmayan
işlem veya eylemleri engellemek için görev ve yetkilerinin gerektirdiği
önlemleri zamanında alırlar.
Yönetici
kamu görevlileri, yetkisi içindeki personelin yolsuzluk yapmasını
önlemek için gerekli tedbirleri alırlar. Bu tedbirler; yasal ve idari
düzenlemeleri uygulamayı, eğitim ve bilgilendirme konusunda uygun
çalışmalar yapmayı, personelinin karşı karşıya kaldığı mali ve diğer
zorluklar konusunda dikkatli davranmayı ve kişisel davranışlarıyla
personeline örnek olmayı kapsar.
Yönetici
kamu görevlileri, personeline etik davranış ilkeleri konusunda uygun
eğitimi sağlamak, bu ilkelere uyulup uyulmadığını gözetlemek, geliriyle
bağdaşmayan yaşantısını izlemek ve etik davranış konusunda rehberlik
etmekle yükümlüdür.
Eski kamu görevlileriyle ilişkiler:
Kamu
görevlileri, eski kamu görevlilerini kamu hizmetlerinden ayrıcalıklı
bir şekilde faydalandıramaz, onlara imtiyazlı muamelede bulunamaz.
Kamu
görevlerinden ayrılan kişilere, ilgili kanunlardaki hükümler ve süreler
saklı kalmak kaydıyla, daha önce görev yaptıkları kurum veya
kuruluştan, doğrudan veya dolaylı olarak herhangi bir yüklenicilik,
komisyonculuk, temsilcilik, bilirkişilik, aracılık veya benzeri görev ve
iş verilemez.
Mal bildiriminde bulunma:
Kamu
görevlileri, kendileriyle eşlerine ve velayeti altındaki çocuklarına
ait taşınır ve taşınmazları, alacak ve borçları hakkında, 3628 sayılı
Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu
hükümleri uyarınca, yetkili makama mal bildiriminde bulunurlar.
Kurul,
gerek gördüğü takdirde mal bildirimlerini inceleme yetkisine sahiptir.
Mal bildirimlerindeki bilgilerin doğruluğunun kontrolü amacıyla ilgili
kişi ve kuruluşlar (bankalar ve özel finans kurumları dahil) talep
edilen bilgileri, en geç otuz gün içinde Kurula vermekle yükümlüdürler.